söndag 29 mars 2020

Äckligt med vad som pågår på nätet

Idag läste jag en mycket intressant artikel på nätet. Det handlar om näthatsförsäkring. Och då undrar ni säkerligen vad det är. Därför ska jag nu förklara det.

Jag kan börja med att jag läste den på Familjeliv och vad det är för webbsida behöver knappt presenteras. Men hur som, det jag tänkte ta upp nu är näthatsförsäkring.

Hatet på nätet drabbar tusentals svenskar dagligen. De vanligaste saker är hot, mobbing och kränkningar och sexuella trakasserier.

Och det mest tråkiga av allt att många som drabbas söker sig inte hjälp eller ens berättar för något. Söker man alltså inget skydd kan det dessvärre leda till stora tragedier.

Visste du?

  • Att en av fem flickor utsätts för sexuella trakasserier på nätet? Det är jo helt sjuka siffror!
  • Att en av tre! Jag säger det igen, en av tre ungdomar drabbas av grova kränkningar på nätet! 
Statistiken är alltså hämtad ifrån Friends undersökningar.



Det är alltså helt bisarrt hur äckligt det är att få veta något sådant. Hur kan det ha blivit så? Vem skyller man på och framförallt hur fixat man problemet?

Jag vill därför upplysa om mySafety som är en gratis försäkring för barn upp till 18 år. Ta gärna ett närmare titt på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar