söndag 5 april 2020

Tankeställare: Genvägar – finns de eller inte?

Läste nyss mycket intressant artikel på Vingle om att det inte finns genvägar till att bli framgångsrik. Och jag måste säga att jag inte riktigt håller med. Alltså jag köper idén om att man inte kan bara vinna på lotto bara sisådär, eller jo som Triss-reklamer säger; "Plötsligt händer det", haha.

Men jag fattar poängen att man inte kan räkna med det. Alltså att be till gud, att hoppas på vinst utan lägga tid faktiskt energi mer än att ta sig till Ica kommer man inte långt på.

Men jag håller inte riktigt med att det inte finns genvägar. Alltså jag känner flera bekanta som har slickat sig röven till att hamna i en position där de tjänar bra med pengar. För mig är det en tydlig genväg. I deras situation var det alltså de sociala-knepen som tog de där de är idag. Och visst, det är fortfarande skills som krävs. Men ni fattar poängen? Det jag menar på är att i en perfekt värld ska bra arbete ska belöna en, inte "ass-kissing". Men nu lever vi inte i ett perfekt samhälle och trams som det förekommer kommer kontinuerligt.

Så ja, för att sammanfatta man bör man lägga ordentligt med tid och energi på något innan man blir framgångsrik istället för att gå runt å dagdrömma. För det kommer man inte långt på.

Eller vad tycker ni? Har fel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar