lördag 28 mars 2020

Lite esport historik

Enligt de flesta poster inträffade den viktigaste myndighetens datorspel med rivalisering vid Stanford University den 19 oktober 1972.

Detta tillfälle välkomnade spelare att tävla i ett spel som heter Spacewar, ett rymdkampspel som först utvecklades 1962. Understudies samlades för att gå upp mot varandra just nu, med topppriset för ett års medlemskap i tidningen Rolling Stone kommer till segern Bruce.

1980 träffade datorspelens rivalitet standarden när Atari höll Space Invaders Championship. Tillfället drog in mer än 10.000 spelare och tog datorspel ut ur skuggorna som en specialartikel och fast i det öppna ögat.

Hela bitarna utformades för att esports ska gå framåt och blomstra på 2000-talet. Dataspel och webbaserat spel fortsatte att utvecklas i allestädes närhet.

Webbistros sköt upp i världen och gav datorspelare möjlighet att spela multiplayer-spel på kraftfulla datorer som de kanske inte hade haft möjlighet att bära kostnaden för i sina egna hem vid den tidpunkten. Detta steg för steg förändrades också, eftersom hemmadatorer fortsatte att visa sig vara desto mer anmärkningsvärda och mer överkomliga.

2006 höll FUN Technologies ett världsmästerskap för webbspel där 71 spelare sökte ett pris på 1 miljon USD.

Detta var bara ett fall av esports tävlingar och deras prissamlingar utvecklades i mitten av 2000-talet. Det var drygt tolv tävlingar som hölls över hela världen 2000; det antalet expanderade mer än 20-overlay 2010.

Efter att ha satt ut för en betydande del av esportsprängningen som det hade hjälpt till med att göra, tänka tillbaka till 1990-talet, kom Nintendo tillbaka till scenen med Wii Games sommaren 2010. Tävlingen fortsatte längre än en månad och samlade mer än 400 000 medlemmar. Det avgjorde dessutom Super Smash Brothers för Wii eftersom en av de mest kända esportsrundorna nu är rätt tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar